modni ikona 20.stol.
Podle Mattela, výrobce panenky Barbie a jejího širokého okruhu vinylových přátel a rodiny, její duchovní „matka“ Ruth Handlerová zplodila myšlenku o panence s tvary dospělé ženy, když pozorovala svou vlastní dceru Barbaru, jak si hraje s papírovými panenkami. Tehdy, koncem 50. let minulého století si pomyslela, že by se na trhu s panenkami, které napodobovaly výjimečně mimina, určitě našlo místo i pro dospěle vyhlížející panenky.
Ve skutečnosti existuje dlouhá tradice s dospělými panenkami, většinou spojenými se světem módy. V roce 1959, kdy byla Barbie poprvé na veletrhu hraček v New Yorku představena veřejnosti, již existovaly „módní“ panenky, jako Miss Teflon či Coty Girl, uvedené na trh kosmetickými firmami hlavně kvůli vzdělávacímu účelu, aby napomohly dívkám ve správném líčení a vytváření účesu. Tyto hračky byly pravděpodobně inspirovány „módními“ panenkami, které na podporu svých prodejních kampaní prezentovaly francouzští módní návrháři, aby obnovily módní průmysl, zdevastovaný 2. světovou válkou.
Dá se říct, že na tom nebylo nic originálního – již v 17. století dvorní krejčí posílali svým potenciálním zákazníkům jako vzorek svého umění malé manekýny.
Ale v těžkých dobách poválečného přídělového systému tyto malé modelky s krásně tvarovanou postavičkou na vysokých podpatcích už zcela jistě představovaly okázalý lesklý ideál, příslib budoucího luxusu, neomezeného volného životního stylu jak pro dospělé ženy, tak pro malá děvčátka.
Atraktivita těchto panenek spočívá v tom, že se v nich zrcadlí dějiny módy druhé pol. 20. století a potažmo i společenské dějiny. Charlotte Johanson, žena, která oblékala Barbie po mnoho let, při tvorbě svých návrhů přebírala všechny důležité módní trendy, od Puccho „palazzo“ pyžam, přes britské (např. Twiggy Barbie z r. 1967), éru diskoték 70. let (Flower Power Barbie). Paní Johanson se postarala také o to, aby šatník Barbie byl v souladu s výjimečným způsobem života ženy.
Barbie exceluje prakticky ve všech sportech. Vystřídala se snad ve všech národnostech. Ve svém životě „prošla“ až 95 profesemi. Za svou 47letou kariéru se její profese měnily podle času, politické situace a módy. V 60. letech byla tanečnicí, letuškou; v 70. chirurgka, atletka…V 80. se stala astronautkou a lektorkou aerobiku. V 90. letech byla kandidátkou na prezidentku, diplomatkou nebo pilotkou.
V jakékoli z těchto profesích představuje ženu nezávislou, ale zároveň se v každé situaci snaží zůstat dokonalou dámou. Rozhodně to není žádná hloupá blondýnka, jak si mnozí lidé myslí.
Barbie je velvyslankyní UNICEF a pomáhá dětem v zemích třetího světa. Spojila se s mezinárodní nadací José Carrera na podporu boje proti leukémii a nadaci Vicenta Ferrera v kampani ,,Jedna injekce, jeden úsměv“ k naočkování 5000 afrických dětí proti hepatitidě B.
Tisíce lidí po celém světě kupují panenku Barbie nejen pro potěšení svých dospívajících dcer. Jsou to vášniví sběratelé. Na začátku jejich koníčku byla skoro vždy obyčejná panenka Barbie, která byla uvedena na trh v růžové krabici a určená pro hraní. Ale jak děti dospívaly, projevoval se u nich zájem i o dražší kusy, jejichž výroba už není zpravidla tak masová, a na trh přicházejí jako platinová a zlatá řada.
Málokdo u nás ví, že kromě vinylové panenky vyrábí Mattel rovněž porcelánové Barbie a ty jsou většinou v exklusivních a limitovaných sériích do výše max. 10000 kusů. Některé kusy jsou tak vzácné, že exituje pouze jeden na světě, jako například Barbie podle Whoopi Goldberg za 40,000 $. S nástupem nových technologií v 21. století přibyla do rodiny vinylových a porcelánových Barbie panenka z nového materiálu, který se jmenuje „Silkstone“, což lze volně přeložit jako „hedvábný kámen“.
Módní značky a návrháři si vždy cení nabídky, když si mohou navrhnout svou vlastní panenku. Toto si mohli splnit například Giorgio Armani, Bob Mackie a jeho známá Cher, Escada, Versace, Christian Dior, Carrolina Herrera, Byron Lars, Burberry, Badgley Mischka, Givenchy, dokonce Ferrari a další.
Bohužel ne všichni Barbie obdivují, v arabských zemích se Barbie nesmí prodávat, už kvůli židovskému původu tvůrkyně a panenčině oblečení. Vytvořili si tedy svojí vlastní napodobeninu, Fullu, která je zahalená tak, aby vyhovovala místním standardům.
Existují kluby sběratelů Barbie, které pořádají pravidelné konvence, výstavy (před měsícem skončila výstava v Soulu) nebo publikují odborné časopisy. Nedávno se pořádala největší aukce panenek Barbie, v prodeji jich bylo přes 4000.
Barbie je tak populární, že se ji dokonce jeden z britských designérů rozhodl umístit na molo místo živých modelek. Barbie je právem největší ikonou módy a jednou z nejprodávanějších hraček na světě.