hmm.. tak se na to podivejte
Velký úspěch zaznamenaly jeho svatební šaty, které v roce 2002 a 2005 vyhrály první cenu v soutěži Svatební šaty roku. V navrhování svatebních rób se mu velmi daří, protože vytvořil svatební „ohoz“ pro fotbalistu Jana Kollera a jeho ženu Hedviku či pro modelku Kateřinu Stočesovou. Návrhář Klír bývá přirovnáván ke Gaultierovi i Versacemu. Sám tvrdí, že jeho tvorbu ovlivňuje Galiano a chápe ho jako svůj velký vzor. Josef Klír je všeuměl a umí navrhovat výstřední kousky i modely pro běžné denní nošení. Nebojí se experimentovat s barvami ani materiály. Ke spolupráci ho vyzvali také tvůrci několika filmů. Vytvářel kostýmy například pro pohádku Nesmrtelná teta nebo pro film Rád. Klírovu tvorbu lze nejlépe zařadit mezi razantní a přímočarou.
Dokáže vystihnout osobnost, kterou poté přenese na tvorbu oděvu. Díky tomu navržený model dámě sluší a perfektně se k ní hodí. JK vychází z jednoduché bilance – potlačit nedostatky postavy a vyzdvihnout přednosti. Jeho móda je často výstřední a avantgardní, nebojí se přitáhnout pozornost na dekolt správně vytvořeným korzetem.
Spolupracoval a stále spolupracuje s některými celebritami. Obléká či oblékal Daru Rolins, Ivetu Bartošovou, Ilonu Csákovou, Pavlínu Filipovskou Lucii Bílou, Miss Silvii Lakatošovou Leonu Machálkovou, Michaelu Jílkovou a v době fungování dívčí skupinu Black Milk nebo Support Lesbiens. Při své práci se rád nechá unášet na vlně fantazie a inspirativní pro jeho práci jsou některé historické styly- zajímavá mu přijde secese a dvacátá, třicátá léta minulého století.
Tento mladý návrhář také zaujal v New Yorku, kde představil svou kolekci na Týdnu módy. Uvedl provokativní, sexy a dramatické modely, které sklidily obrovský úspěch. Ke své účasti se vyjádřil:"New York mi v profesi nepomohl, ale ve zkušenostech ano." Klírova přehlídka se odehrála v hotelu Waldorf Astoria a byla oceněna plným sálem a spontánním potleskem. Nejvíce zaujala róba z hnědého šifonu, která byla pošívaná květy z kousků jemné kůže.
Po přehlídce byla hned jednou nadšenou divačkou zamluvena. Klír reagoval na tento rychlý tah slovy: "Lidé u nás mají zafixováno, že modely jsou pro ně nedosažitelné. Ale ona to není pravda." Dal tak najevo, že publikum v zahraničí a u nás se chová odlišně. Ceny šatů z jeho ateliéru se pohybují od 15 000 do 30 000 Kč. Pokud se jedná o šaty z přehlídky, které jsou originálem, cena je okolo 40 000 Kč.
Víte jak začala jeho kariéra? Své profesi se začal věnovat v malé a zapadlé tmavé dílničce na pražském Karlíně. Vypracoval se a díky tomu se dnes těší z prostoru na Malé Straně. Návrhář se nevěnuje jen práci, ale rád zkouší nové věci. Pořídil si kolečkové brusle, na kterých brázdí Stromovku a také rád poslouchá hudbu. Umělecké nadání se v něm nezapře, protože nesnáší konfekci. Proto navrhuje oblečení i sám pro sebe. Jde proti proudu a nemá problém s tím, že džíny, které nosí, také prošly jeho rukama. Jedním z dalších Klírových projektů je šití rób pro 19. ročník soutěže krásy Miss České republiky a účast na české sekci Haute Coiffure Francoise.
Klírova práce je lehce rozpoznatelná. Zaujme svou extravagantností a vyzývavostí. Rád šetří látkou a přes prsa modelkám klidně nalepí ozdobnou pásku. Jindy je na jeho modely spotřebováno látky víc než dost a modelky předvádí dlouhé nařasené sukně. Při přehlídkách nezanedbává návrhář ani účesy. Musí být složité, s příčesky, s avantgardními konstrukcemi. Zahřát u srdce nás Češky může jeho prohlášení, že v porovnání se světem mu české ženy přijdou velmi kreativní.
Josef Klír slepě nenásleduje trendy. Označuje se za návrháře, který se nezaměřuje na sezónní kolekce a neudává, co je in. Má rád lehký dotek erotička a svůdnosti. Letos mimo jiné uvedl v Praze svou přehlídku nazvanou Hotel. Nechal se inspirovat námořníky, lehkými děvami, kněžími, zkrátka všemi, kteří se v hotelu mohou potkat. Dominantou byla kombinace bílé a modré a střihy ala bukanýr. Přehlídka představila i odstíny červené a sexy korzety.
Velmi znatelná je Klírova snaha zjednodušovat běžné oblečení pro denní nošení a ozvláštňovat a stále více zdobit večerní róby. "Tak by to mělo být, protože lidé přestávají rozlišovat, kam jdou. Přijde mi, že rifle, svetr a trička se staly naprosto běžným oblečením. A to se mi moc nelíbí," řekl lehce zklamán realitou.
Zdroj fotografií: Praguefashionweek.cz
Fotogalerie: Lukáš Koňařík © Moda.cz/ Moda.sk 2006